dimecres, de juliol 11, 2018

El pintor i la poeta



Entre 1971 i 1985 el pintor realista americà Andrew Wyeth va dur a terme 247 dibuixos i pintures de la model Helga Testorf: interiors i exteriors, amb la model vestida o despullada. L’Helga era veïna del pintor, a Chadds Ford, Pennsylvania, i les sessions de pintura es realitzaven en el més absolut secret. Ni l’esposa de Wyeth ni el marit de l’Helga sospitaven res, i les obres, finalitzades, s’emmagatzemaven a casa de l’amic i deixeble artístic de Wyeth, Frolic Weymouth.   

En el moment que es revelà la col·lecció de quadres The Helga Pictures es qüestionà la relació del pintor amb la model (específicament, l’esposa de Wyeth el qüestionà de forma notablement insistent). Wyeth assegurà que mai no hi havia hagut contacte físic entre ell i l’Helga, però confessà que, a diferència d’altres artistes, a ell li calia enamorar-se de la model per poder-la caracteritzar en total plenitud, no en tenia prou amb una visió objectiva i distant, li calia més. 

Després de cada sessió (d’amor i/o de pintura, segons la interpretació que vulgui fer cadascú d’alguna de les obres, com la titulada Lovers, on s’observa l’Helga nua asseguda en un escambell davant d’una finestra), l’Helga tornava a casa. Allà escrivia un poema en el que plasmava les seves impressions de les hores compartides amb Wyeth. Són poemes de l’escola expressionista, però allunyats de la negra depressió de Georg Trakl o Franz Werfel. Es tracta d’una col·lecció de 247 poemes, recollits a The Wyeth Poems, que presenten la relació amb el pintor des de vessants molt dispars, però que podríem també agrupar en interiors i exteriors, amb roba o sense. 

El poemari d’Helga Testorf roman inèdit i secret. No hi ha data de publicació prevista.